Z roku na rok rynek wody w Polsce nieustannie rośnie. Woda jest drugą największą kategorią tzw. dóbr szybkozbywalnych pod względem wartościowym i jest przez Polaków kupowana średnio 12 razy w miesiącu, a w ciągu 15 lat ta częstotliwość wzrosła o 1/5[1].
Wśród napojów bezalkoholowych wzrost sprzedaży wody jest szybszy niż wzrost całej kategorii. Mówiąc o strukturze rynku, możemy wyróżnić dwa największe segmenty: wody gazowane (których wzrost w 2017 roku był na poziomie 4,5%) oraz niegazowane (+6,9%) i to one odpowiadają w największym stopniu za rozwój kategorii wody. Na popularności zyskują też produkty dla dzieci – segment ten zanotował wzrost w ujęciu wartościowym o 8,7% w 2017 w porównaniu z rokiem 2016[2]. Żywiec Zdrój, który w tym roku organizuje 10-tą edycję programu edukacyjnego dla dzieci „Mamo, tato, wolę wodę”, od 2016 roku jest aktywnie obecny w tym segmencie z opakowaniami nawiązującymi do bohaterów bajek i filmów. Zgodnie z realizowaną misją, firma zachęca do picia zdrowiej już od najmłodszych lat.
Małe opakowania i butelki dla dzieci – najnowsze trendy
W 2017 roku można było zaobserwować jeszcze jeden trend rynkowy. Jest to segment wód w małych opakowaniach i segment produktów dziecięcych. Sprzedaż małych opakowań o pojemności do 1l, wzrosła o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim[3]. Te dane pokazują, że Polacy chętniej sięgają po małe opakowania, które pasują do ich coraz bardziej dynamicznego stylu życia. Wygodne butelki wybierane są na spacer, podczas aktywności sportowych, czy do szkoły lub pracy.
Przede wszystkim edukacja
Badania pokazują, że chociaż rynek wody rośnie bardzo dynamicznie, to wciąż ponad połowa Polaków pije za mało płynów[1], a 11% z nas w ogóle nie sięga po wodę[2]. Według zaleceń ekspertów woda powinna być głównym źródłem płynów w diecie, natomiast jak dowodzą wyniki dużego badania populacyjnego Liq.in7 realizowanego w 13 krajach, w tym w Polsce dorosły Polak wypija niespełna 2 szklanki wody na 7 szklanek wypijanych dziennie płynów[3]. Problem ten widoczny jest niestety również wśród młodszych dzieci w wieku 4-9 lat, które piją średnio tylko jedną szklankę wody dziennie na 5 zalecanych szklanek płynów[4]. Dane te to nie tylko statystyk, a realny problem, który może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia naszego organizmu, a tym samym samopoczucia. Dlatego tak ważna jest odpowiednia edukacja w tym zakresie. Żywiec Zdrój nieustannie realizuje swoją misję, zachęcając ludzi do tego, by pili zdrowiej oraz dokłada wszelkich starań, aby informować Polaków na temat znaczenia spożycia wody dla zdrowia i budować prawidłowe postawy poprzez liczne działania i programy edukacyjne. Również tak komponuje ofertę produktową, by była dostępna dla każdego i dopasowana do różnych potrzeb i okazji konsumpcji.
[1] Ferreira-Pego et al. Total fluid intake and its determinants: cross-sectional surveys among adults in 13 countries worldwide. Eur J Nutr 2015 54 Suppl (2): S35-43.
[2] TNS w 2014 r. na zlecenie Żywiec Zdrój (2014). U&A 2014 Beverages in Poland.
[3] Guelinckx et al. Intake of water and different beverages in adults across 13 countries. Eur J Nutr 2015; doi:10.1007/s00394-015-0952-8.
[4] Guelinckx et al. Intake of water and beverages of children and adolescents in 13 countries. Eur J Nutr 2015; doi:10.1007/s00394-015-0955-5
[1] Żywiec Zdrój za KANTAR/TNS, The Shopper Beverages Landscape 2016/ 2017
[2] Żywiec Zdrój S.A. za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami – metoda paragonowa (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże sklepy spożywcze z sieciami chemicznymi, Średnie sklepy spożywcze, Małe sklepy spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Stacje benzynowe i Kioski), 2017 vs 2016, sprzedaż wartościowa (w PLN), woda butelkowana dla dzieci;
[3] Żywiec Zdrój S.A. za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami – metoda paragonowa (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże sklepy spożywcze z sieciami chemicznymi, Średnie sklepy spożywcze, Małe sklepy spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Stacje benzynowe i Kioski), 2017 vs 2016, sprzedaż wartościowa (w PLN), woda butelkowana do 1 litra;