Żywiec Zdrój rozpoczyna 4. dekadę działalności innowacją rynkową
Pierwszy produkt Żywiec Zdrój powstał w 1993 roku w małej rozlewni w Cięcinie w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego. Od tego czasu zmieniło się prawie wszystko. Z niewielkiej firmy, Żywiec Zdrój stał się liderem rynku napojowego w Polsce. Tylko w 2022 roku sprzedał prawie pół miliarda litrów wody niegazowanej1. Prowadzi także w kategorii wód mocno gazowanych notując, w stosunku do konkurencji, prawie dwa razy wyższe udziały w rynku2. W okrągłą rocznicę powstania, marka rozwija nową kategorię produktów i wypuszcza na rynek zupełną nowość.
Woda jest największą kategorią na rynku napojów bezalkoholowych w Polsce pod względem wolumenu, który w ostatnim roku wyniósł 4 mld litrów. Największym producentem3 na tym rynku jest Żywiec Zdrój, który od początku istnienia mocno podkreślał swoje pochodzenie i przywiązanie do natury. To od niej pochodzi to co najlepsze, czyli krystalicznie czysta woda źródlana. Przez 30 lat portfolio zostało mocno rozbudowane, a na jego rozwój mieli i mają wpływ konsumenci i ich potrzeby. To obok jakości i dbałości o naturę, jeden z czynników, który ma bardzo duży wpływ na ścieżkę rozwoju firmy.
Niskokaloryczne portfolio
Woda butelkowana to największa kategoria wśród napojów bezalkoholowych w Polsce pod kątem wolumenu sprzedaży. W ostatnim roku wyniósł on aż 4 miliardy litrów. Konkurencja jest bardzo duża a konsumenci coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Ostatnie lata pokazują, że klienci chętnie sięgają po napoje bez cukru, słodzików czy konserwantów. Dialog z konsumentami, znajomość ich potrzeb pozwalają Żywiec Zdrój na trafny rozwój produktów oraz dbanie o zdrowie Polaków. Od początku istnienia firmy dzielimy się z nimi wiedzą jak ważne dla naszego organizmu jest odpowiednie nawodnienie – mówi Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Żywiec Zdrój. Lata wysiłków nie poszły na marne i ten pro zdrowotny trend jest również widoczny w wynikach sprzedaży. Niekwestionowanym ulubieńcem Polaków jest wariant niegazowany marki oraz Mocny Gaz w wersji naturalnej oraz smakowej, oczywiście bez cukru, kalorii, konserwantów i sztucznych aromatów.
Zgodnie z realizowaną misją zachęcania ludzi by pili zdrowiej, Żywiec Zdrój ma w ofercie wyłącznie produkty niskokaloryczne lub pozbawione kalorii. W 2022 roku firma wprowadziła markę Żywiec Zdrój Delikatnie Musujący pokazując, że woda gazowana może dostarczać ciekawych walorów smakowych stanowiąc doskonałą alternatywę dla wysoko słodzonych napojów. W tym samym celu, producent zainwestował w szeroko zakrojoną kampanię Mocnego Gazu z Cezarym Pazurą.
Rok 2023 jest przełomowy rokiem dla firmy, która rozpoczyna nowy rozdział działalności w kategorii napojów oferujących dodatkowe funkcje. To właśnie w odpowiedzi na potrzeby odbiorców Żywiec Zdrój postanowił wprowadzić na rynek Minerals+, napój łączący wodę źródlaną oraz witaminy z grupy B (B3, B5 i B6), magnez i cynk. Nowość pozwala na jednoczesne nawadnianie organizmu oraz uzupełnianie dziennego zapotrzebowania na minerały i witaminy. Jest to produkt jakiego na rynku jeszcze nie było. 1 Litr Żywiec Zdrój Minerals+ zapewnia 75% dziennego zapotrzebowania* na wymienione składniki.
Po stronie natury
Dbałość o potrzeby konsumentów, edukacja są dla nas bardzo ważne. Równie istotne w naszej działalności są troska o naturę i wspieranie lokalnych społeczności. Odpowiedzialny biznes musi dawać przykład, wyznaczać kierunki i aktywnie działać na rzecz natury, która jest początkiem wszystkiego. Dlatego z całych sił staramy się działać DLA NATURY. Wierzymy, że zrównoważony rozwój to klucz do odpowiedzialnego prowadzenia biznesu. Stale szukamy rozwiązań, które pozwolą zminimalizować wpływ naszej działalności na środowisko. Jakich? Jesteśmy neutralni plastikowo, zasadziliśmy 8 milionów drzew, dbamy o zasoby wodne, redukujemy ślad węglowy poprzez wprowadzanie w fabrykach innowacyjnych technologii czy optymalizowanie wagi opakowań. Oczywistym jest fakt, że wszystkie nasze opakowania w całości nadają się do recyklingu – dodaje Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Żywiec Zdrój.
Bezprecedensowe zobowiązanie
5 lat temu Żywiec Zdrój złożył bezprecedensowe zobowiązanie do działania na rzecz natury poprzez podniesienie poziomu zbiórki opakowań w Polsce. Firma zdaje sobie sprawę, że butelki nie powinny trafiać do środowiska, dlatego w 2022 roku, trzeci rok z rzędu zebrała i przekazała do recyklingu równowartość wprowadzonego na rynek plastiku. Równocześnie aktywnie działa na rzecz przyjęcia ustawy o systemie depozytowym, która pozwoli zadbać o obieg zamknięty opakowań plastikowych wszystkich producentów napojów w Polsce.
Olbrzymi wpływ na działalność Żywiec Zdrój ma Beskid Żywiecki. To dla firmy miejsce szczególne. Tutaj powstał pierwszy zakład i stąd pochodzi to co najlepsze, czyli krystalicznie czysta, górska woda źródlana. Żywiec Zdrój troszczy się o to miejsce i podejmuje szereg inicjatyw zarówno związanych z ochroną środowiska jak i wspieraniem lokalnych społeczności. W ramach systemowych, długofalowych działań zainicjował powstanie koalicji dbamyowode.pl, która aktywnie działa na rzecz ochrony Żywiecczyzny. Jednym z przykładów jest projekt „Kwietne łąki”, który zabezpiecza zasoby wodne, zwiększając infiltrację wody na obszarze blisko 60 ha na wysoko położonych łąkach Beskidu Żywieckiego. Firma od początku istnienia angażuje się również w inicjatywy, które wspierają mieszkańców. Ich celem jest pomoc w rozwiązaniu problemów istotnych z punktu widzenia lokalnej społeczności, które dotyczą m.in. zapewnienia stałego dostępu do bezpiecznej wody pitnej. Właśnie w ramach takich działań powstał Fundusz Wodny, dzięki któremu Żywiec Zdrój dofinansowuje dostęp mieszkańców Gminy Jeleśnia do publicznej sieci wodociągowej, modernizuje gminne ujęcia wody czy udziela dopłat taryfowych.
Powrót do korzeni
W 2022 roku historia zatoczyła koło. Ponad 30 lat temu została otwarta pierwsza rozlewnia Żywiec Zdrój. W budynku, w którym powstała, wcześniej funkcjonowała owczarnia i przetwórnia rolna, która należała do spółdzielni „Juhas”. Przez te wszystkie lata zakład rozlewniczy wrósł w krajobraz Cięciny i stał się elementem bliskim lokalnej społeczności. Z tego powodu po trzech dekadach producent przekazał swój zakład rozlewniczy położony w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego na rzecz lokalnej Fundacji Górom. Dzięki temu, miejsce to służy lokalnej społeczności. Obecnie prowadzone są tam zajęcia dla dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem pielęgnowania i rozwijania tradycji Beskidu Żywieckiego, w tym głównie kultury pasterskiej.
Okrągłą rocznicę postanowiliśmy uczcić w symboliczny sposób - limitowaną edycją niegazowanej wody źródlanej wody Żywiec Zdrój z jubileuszową etykietą. Butelki będą dostępne dla wszystkich naszych pracowników, bo to dzięki nim zrobiliśmy tak wiele. Mamy nadzieję, że co dekadę będziemy dokładać do tej kolekcji kolejne edycje limitowanych opakowań, czując dumę i radość z tego, co wspólnie tworzymy - mówi Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Żywiec Zdrój.
*RWS – referencyjna wartość spożycia dla przeciętnej osoby dorosłej (8400 Kj/2000 kcal). Butelka 1,2 L zawiera 4,8 porcji. Dla przeciętnej osoby dorosłej: 4 porcje (1L) pokrywają 75% dziennej RWS witamin B3, B5, B6 oraz magnezu i cynku. Nie należy przekraczać dziennej RWS. Indywidualne zapotrzebowanie na składniki odżywcze może się różnić w zależności od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Ważna jest zrównoważona dieta oraz zdrowy tryb życia.
1Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, Total Poland (Food), Sales Volume, in cumulative period w1-w52 2022, in the category: Bottled Water, segment: Plain Still (defined by Danone) (Copyright © 2023, NielsenIQ), and
2Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, brand Żywiec Zdrój is on first position among brand in terms of Value % Share, in Total Poland (Food), in cumulative period w1- w52 2022, in the category: Bottled Water, segment: Plain Sparkling (defined by Danone) (Copyright © 2023, NielsenIQ), and Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, brand Żywiec Zdrój is on first position among brand (excluding Private Label) in terms of Volume % Share, in Total Poland (Food), in cumulative period w1-w52 2022, in the category: Bottled Water, segment: Plain Sparkling excl. PL (defined by Danone) (Copyright © 2023, NielsenIQ)
3Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, brand Żywiec Zdrój is on first position among brand, in Total Poland (Food), Value % Share, in cumulative period w1-w52 2022, in the category: Bottled Water (defined by Danone) (Copyright © 2023, NielsenIQ), and Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, brand Żywiec Zdrój is on first position among brand (excluding Private Label) in terms of Volume % Share, in Total Poland (Food), in cumulative period w1-w52 2022, in the category: Bottled Water excl. PL (defined by Danone) (Copyright © 2023, NielsenIQ)