Żywiec Zdrój partnerem pierwszego w Polsce szczytu ruchu B Corp
Zrównoważony sposób prowadzenia biznesu czyli budowanie wartości środowiskowej i społecznej na równi ze wzrostami ekonomicznymi firmy to strategia od lat realizowana przez Żywiec Zdrój. Jest to też model promowany przez międzynarodowy ruch B Corps (Benefit Corporations), który organizuje pierwsze w Polsce spotkanie. Jego partnerem została firma Żywiec Zdrój.
Firmy współtworzące ruch B Corporation zobowiązują się do uwzględnienia celów społecznych w swojej strategii. Międzynarodowy certyfikat, przyznawany jako poświadczenie tych działań, wymaga spełnienia wielu rygorystycznych kryteriów, zgodnych z mottem B Corp czyli: “Wykorzystujemy biznes jako siłę do tworzenia dobra.” (“Using Business as a force for good”).
Żywiec Zdrój i B Corps łączy przekonanie, że zrównoważony rozwój to sposób, w jaki powinien być prowadzony każdy biznes. W sercu misji Żywiec Zdrój leży zachęcanie do odpowiedniego nawadniania organizmu i troska o naturę. W ramach tych obszarów, od lat pokazujemy dlaczego warto pić zdrowiej, ale też podejmujemy wiele działań mających na celu minimalizację naszego wpływu na środowisko i wsparcie lokalnych społeczności nie tylko w dostępie do wody pitnej, ale również w promocji regionalnych zwyczajów, tradycji i kultury.
Konkretne działania – realna zmiana
W naszych fabrykach wdrażamy innowacyjne technologie, pozwalające zmniejszyć zużycie energii elektrycznej oraz ciepła w procesie produkcyjnym. Od lat optymalizujemy wagę i skład opakowań, wykorzystując do ich produkcji plastik z recyklingu. W transporcie używamy lekkich naczep do transportu oraz dbamy o optymalne rozmieszczenie magazynów. Dzięki tym działaniom obniżyliśmy nasz ślad węglowy o 46%.
Woda jest najcenniejszym darem natury, dlatego troszczymy się o nią w sposób szczególny i chronimy naturalne zasoby wodne.
W ciągu ostatnich 11 lat w ramach programu „Po Stronie Natury” zasadziliśmy ponad 8 milionów drzew, które pozytywnie wpływają na stan retencji. W ramach programu „Kwietne łąki” chronimy zasoby wodne, zwiększając infiltrację wody na obszarze blisko 60 ha na wysoko położonych łąkach Beskidu Żywieckiego.
Sami butelkujemy wodę dokładnie w takiej postaci, w jakiej stworzyła ją natura i pobieramy wyłącznie taką jej ilość, która jest uważana za nadwyżkę w źródłach wód podziemnych. Dzięki temu, stan środowiska naturalnego pozostaje nienaruszony.
Od lat współpracujemy również z gminami w zakresie poprawy dostępu do wody pitnej dla mieszkańców gmin, w których są nasze zakłady rozlewnicze. Wspieramy je poprzez takie działania, jak dofinansowanie budowy wodociągów czy ujęć wody. W Żywiec Zdrój wierzymy, że każda kropla wody ma znaczenie.
Cyrkularna przyszłość
Wierzymy, że przyszłość to zamknięty obieg materiałów opakowaniowych. W zeszłym roku wprowadziliśmy na rynek 5 L butelkę Żywiec Zdrój w 100% z recyklingu, w tym roku wprowadziliśmy opakowanie o pojemności 1L, również w całości wykonane z surowca wtórnego (rPET). Obecnie, wspólnie z branżą napojową i piwną postulujemy wprowadzenie w Polsce systemu depozytowego na opakowania jednorazowe po napojach. Jego wdrożenie przyczyni się do zebrania z rynku co najmniej 90% opakowań napojowych, pozyskania cennego surowca wtórego i zmniejszenia ich pojawiania się w środowisku naturalny, dokąd trafiać nie powinny.
Martyna Węgrzyn
Rzecznik prasowy
tel. (+48) 509 058 025
e-mail: martyna.wegrzyn@danone.com
O firmie
Żywiec Zdrój S.A. to lider na rynku wody butelkowanej oraz największy producent na rynku napojów bezalkoholowych . Zgodnie ze swoją misją, firma zachęca ludzi, by pili zdrowiej i ze szczególną troską dba o środowisko naturalne. Misja ta widoczna jest we wszystkich obszarach działalności Żywiec Zdrój - od współpracy z dostawcami, poprzez tworzenie produktów, po realizowane programy edukacyjne i ekologiczne. Najbardziej znane z nich to „Po stronie natury” i „Mamo, tato, wolę wodę!”. Ich celem jest uwrażliwienie na potrzeby natury i ochrona zasobów wodnych w Polsce, a także kształtowanie właściwych nawyków w zakresie spożycia płynów wśród konsumentów.
Firma Żywiec Zdrój S.A. powstała w 1992 roku na terenie Żywieckiego Parku Krajobrazowego. Dziś zatrudnia ponad 600 pracowników w sześciu lokalizacjach w Polsce i posiada najbardziej rozpoznawalną markę wody niegazowanej bezsmakowej w kraju .
Żywiec Zdrój jest częścią grupy spółek DANONE - producenta żywności dopasowanej do potrzeb odbiorców na każdym etapie życia. W Polsce DANONE działa w 3 obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywienie specjalistyczne, obejmujące żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia). Wszystkie spółki DANONE łączy podwójne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz misja niesienia zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe. Poprzez oferowane produkty oraz realizowane projekty i programy - w myśl wspólnej wizji One Planet. One Health - spółki DANONE zachęcają do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych na co dzień, a także przyczyniają się do zdrowia kolejnych pokoleń i lepszego stanu naszej planety.
Poznaj grupę spółek DANONE, odwiedzając nową stronę internetową www.danone.pl.
[1] Żywiec Zdrój za Nielsen: Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (food), sprzedaż wolumenowa w okresie marzec 2019 - luty 2020, kategoria napojów bezalkoholowych.
[2] Kantar Polska dla Żywiec Zdrój, tracking wód czystych niegazowanych, 14.02-01.03.2020, CAWI, n=380, osoby w wieku 18-55 lat kupujące wodę czystą niegazowaną przynajmniej raz w tygodniu.