Ważna sztuka picia wody. Rusza program edukacyjny „Woda na Start”

Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Żywiec Zdrój*, wynika, że co drugi Polak nie wie, ile płynów powinien wypijać każdego dnia. Wielu z nas brakuje świadomości tego co, i w jakich ilościach, wypijamy w ciągu dnia. Nie zdajemy sobie też sprawy z tego, jak regularne picie wody wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Celem startującego właśnie programu „Woda na Start” jest uświadamianie Polakom wpływu prawidłowego nawodnienia na nasze zdrowie i samopoczucie oraz edukacja na temat roli wody w prawidłowej diecie.

Pijemy zbyt mało

Choć w ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób, które mają świadomość, że piją za mało wzrósł z 16 do 40 proc., nie przekłada się to na praktykę i zachowania konsumentów. Według rekomendacji Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (European Food Safety Authority, EFSA), dorosły mężczyzna powinien wypijać dziennie około 2l wody, a kobieta około 1,6l dziennie**. Tymczasem 59 proc. kobiet i aż 78 proc. mężczyzn każdego dnia wypija mniej płynów, niż jest to zalecane**. Wyniki badania zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie Żywiec Zdrój pokazują, że zdecydowanie najchętniej i w największej ilości pijemy napoje ciepłe, takie jak kawa czy herbata i najczęściej z dodatkiem cukru. Dane wskazują, że ponad 49 proc. płynów spożywanych w ciągu dnia przez osoby dorosłe to słodkie napoje. Woda stanowi natomiast jedynie 28 proc. spośród wszystkich płynów, które przeciętny Polak wypija w ciągu dnia*.

Woda – lek na (prawie) całe zło

Eksperci z zakresu dietetyki i żywienia podkreślają, że woda jest najbezpieczniejszym i najbardziej naturalnym napojem. Nie zawiera cukru, a tym samym zbędnych kalorii. Systematyczne picie wody małymi porcjami, w tempie proporcjonalnym do jej utraty, pomaga nam utrzymać prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobrą kondycję psychofizyczną. Odpowiednie nawodnienie wpływa też
na lepszą wydajność organizmu i produktywność.

Już niewielkie odwodnienie może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie i zdolność do pracy umysłowej. Woda wpływa nie tylko na przemianę materii, reguluje również szereg procesów zachodzących w organizmie – mówi dr n. med. Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. Picie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia pozwala zachować sprawność intelektualną i fizyczną, dlatego warto, by regularne sięganie po szklankę wody stało się nieodłącznym nawykiem każdego z nas.

Kropla drąży skałę, czyli w edukacji siła

„Woda na Start” to kampania edukacyjna zainicjowana przez Żywiec Zdrój i realizowana we współpracy
z Instytutem Żywności i Żywienia oraz Instytutem Matki i Dziecka. Jej celem jest poprawa wiedzy
oraz zmiana postaw, zachowań i nawyków związanych z nawodnieniem.

Konsekwentnie prowadzone działania informacyjne związane z właściwym nawodnieniem, uzupełniają powszechną świadomość dotyczącą zdrowia i prawidłowej diety. Regularne picie wody, uczenie tego nawyku dzieci, to jeden z najlepszych sposobów utrzymania optymalnego poziomu zapotrzebowania organizmu na płyny (w tym wodę). Wyniki wielu badań wskazują, że picie wody należy traktować jako ważny element profilaktyki otyłości u dzieci, a także próchnicy zębów – podkreśla prof. Halina Weker z  Instytutu Matki i Dziecka. Działania realizowane w ramach programu „Woda na Start” obejmą akcję edukacyjno-informacyjną oraz wydarzenia specjalne realizowane w przestrzeni publicznej. Więcej o programie oraz wpływie wody na nasze zdrowie można znaleźć na stronie:www.wodanastart.pl.

Partnerzy Programu:

Instytut Żywności i Żywienia im. prof. Aleksandra  Szczygła

Instytut naukowo-badawczy zajmujący się wpływem żywności na zdrowie człowieka oraz wyznaczaniem polskich norm i zaleceń żywieniowych. Instytut współpracuje m.in. z Europejską Radą Informacji o Żywności (EUFIC), a także w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Organizuje również konferencje naukowe poświęcone roli diety i aktywności fizycznej w zapobieganiu otyłości i chorób dieto-zależnych.

Instytut Matki i Dziecka

Jednostka naukowo-badawcza posiadająca 60-letnią tradycję i znaczący dorobek znany w kraju i na forum międzynarodowym. Został on powołany uchwałą Rady Ministrów w 1951r. i od tego czasu nieprzerwanie uczestniczy w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych i społecznych matek, dzieci i młodzieży.

Żywiec Zdrój S.A.

Największy producent wody butelkowanej w Polsce. Inicjator programów społeczno-edukacyjnych związanych ze zdrowym żywieniem oraz dbałością o środowisko.

Więcej o programie na stronie:www.wodanastart.pl

Przypisy:

*Badanie TNS Polska przeprowadzone w maju 2014 roku na zlecenie Żywiec Zdrój na  próbie głównej 1000 Polaków (w wieku 16- 64 lata) oraz próbie 650 dzieci (do 15 r.ż.).  W badaniu zastosowano metodę dzienniczkową oraz metodę wywiadów indywidualnych (w przypadku dzieci kwestionariusz i dzienniczek były wypełniane przez matki).

**EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA); Scientific opinion on dietary reference values for water. EFSA Journal 2010; 8(3):1459.[48 pp.].; www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1459.htm Według zaleceń EFSA dorosły mężczyzna potrzebuje 2,5l, a kobieta 2 l wody dziennie, z czego ok. 20% zapewnia pożywienie. Resztę należy wypić w postaci płynów.

Zobacz także

Newsletter popupNEWSLETTER

Ustawienia prywatności

Ustawienia prywatności

W Serwisie stosujemy pliki cookie i inne podobne narzędzia śledzące. Stosowanie plików funkcjonalnych jest obowiązkowe i niezbędne do poprawnego działania Serwisu. Pozostałe pliki cookies będą stosowane wyłącznie wówczas, gdy wyrazisz na nie zgodę.

Aby wyrazić zgodę, aktywuj stosowanie wybranych plików cookie poprzez przesunięcie suwaka do pozycji aktywnej. W każdej chwili możesz zmienić wyrażone zgody. W stopce Serwisu znajdziesz "Ustawienia prywatności" / "Ustawienia cookies", które ponownie otworzą niniejsze okno wyboru.

Szczegółowe informacje o stosowaniu cookies znajdziesz w Polityce cookies. Informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Ogólnej Polityce prywatności oraz Polityce prywatności Usług dodatkowych dostępnej w stopce Serwisu.

Obowiązkowe
Analityczne
Preferencje
Targetujące lub trackujące